Ryggskott eller bara ont i ryggen?

Ont i ryggen, det är något de allra flesta kan få, men det kan ha olika orsaker. Det kan vara att du drabbats av ryggskott, diskbråck, ischias eller annat. Ibland är det bara lite ont i ryggen utan en direkt diagnos. Ofta när det värker så sitter man så stilla man bara kan, men det är bättre att röra på sig. Stillasittande kan förvärra det istället. Det är bättre att röra på sig.

De vanligaste ryggproblemen som man kan drabbas av är yggskott, diskbråck och ischias.

Ryggskott innebär en plötslig och kraftig smärta i nedre delen av ryggen.

Diskbråck sker när de yttre fibrerna i en av ryggradens diskar spricker upp så att det material som ligger innanför (kärnan) kan läcka ut. Då är det två saker som kan göra att det smärtar. Den ena orsaken är att det är som ett tryck från kärnmaterialet. Det andra är att det kan vara en inflammatorisk respons från kroppen. Dock är det inte ovanligt att ha diskbråck utan smärta.

Ischias är smärta från ländryggen eller sätet ner i ena benet och kan komma av flera orsaker.

När du har ont i ryggen kan det vara bra att träna. Eller i alla fall vara aktiv.

Vad innebär ryggskott?

Ryggskott eller lumbago är en plötslig, intensiv smärta som uppstår i ländryggen. När man drabbas så kan det komma successivt eller så drabbas du helt plötsligt av att du får ont i nedre delen av ryggen. Det är ofta svårt att röra sig då du drabbas, eftersom att det känns som om det gör mer ont då. Ryggskott är något som kan drabba vem som helst. Det finns två former av ryggskott och det är akut ryggskott och kroniskt ryggskott.

Ryggskott kan komma när som helst och ibland utan en synlig anledning. Det kan vara så att du bara böjer dig fram för att knyta dina skor eller att du kliver ur sängen. Dock kan det vara så att det ligger flera saker bakom att du drabbas. Det kan vara som så att du under en tid haft upprepade påfrestningar eller att du fått en inflammation i lederna i ryggen efter förslitning. Det är vanligt hos äldre.

Vad kan man då göra mot ryggskott? Det allra första du bör göra är att itta orsaken bakom. Det så att du slipper få nya ryggskott, eftersom att flera nya kan leda till att du får kroniska skador. Se till att röra på dig, även om det gör ont.

Se till att träffa en läkare, särskilt om det är första gången du har det. Det kan även vara en fördel att gå till en kiropraktor. Du kan då få bra hjälp med behandling samt rehabiliteringsprogram.

Det finns även olika former av smärtlindring med värktabletter, eller TENS. Det står för transkutan nervstimulering och ger smärtlindring med hjälp av en apparat. Denna apparat avger pulserande mikroströmmar som stimulerar nerverna och blockerar smärtan.

28 Jul 2020